søndag 20. mars 2011

Vinn - vinn!

Jeg prøver å ha en innfallsvinkel til mat og ernæring om at jeg ikke skal dømme noe nord og ned uten å ha prøvd det. Til eksempel spiste jeg kjøtt en liten periode etter å ha vært vegetarianer/veganer i seks år. Det var litt av en opplevelse.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at første gangen jeg spiste kjøtt var det sykt digg. Jeg hadde helt glemt åssen det var og det ga meg vilt mye energi. Jeg spiste en diger, økologisk burger og nærmest fløy hjem etterpå, så mye enrgi fikk jeg. Jeg fikk i tillegg skikkelig dilla og fortsatte å eksperimentere med kjøtt.
Det var jo litt alright å endelig kunne sitte i familieselskap og ikke være "hu vanskelige".

Selv om det var aldri så godt, ga meg et kick (som når du bryter en regel) var det ikke til å unngå at ikke bare magen stoppen opp (selv om jeg drakk aldri så mye fermentert papaya), men at også humøret havnet nedi dumpa. Jeg ble rett og slett skikkelig nedtsemt og ute av balanse. Kicket jeg fikk i starten ble erstattet med en tung og trist følelse jeg ikke klarte å unngå.

Jeg fant altså ut at kjøtt ikke funker for meg og gikk ettrhvert tilbake til å være nesten helt raw og helt vegan.
Når folk har spørsmål rundt en slik diett dreier det seg stort sett om proteiner. Jeg kan med sikkerhet si at det ikke var proteiner jeg savnet med tanke på kjøtt.

Som "rawfood-ist" er proteiner faktisk det minste problemet. Spirulina, en alge som fler og fler har hørt om og som det forskes mye på, inneholder faktisk mellom 60-70% protein. Det er veldig lettopptakelig siden proteinet kommer i form av aminosyrer, som er det kroppen bruker for å bygge proteiner.

Mye av proteinet i maten vi spiser går i tillegg i stykker når vi varmer det opp. Med andre ord er ikke kjøtt en prima kilde til protein. SÅ kan man jo også spørre seg; oksen, eller elgen for den saks skyld, som er så stor at den kan knuse en bil omtrent. Hvor fikk den proteiner til å bygge slike muskler?

Hvorfor ikke bare "cut the middle man", (og la han gå å gresse i fred) og få proteinene sine gjennom alger, grønne blader (som grønnkål) eller hamp?

Faktisk går så mye som 80% av næringen bort når vi varmer opp maten. Det i seg selv betyr jo at 80% av energien, (produksjon, pakking, sending... hele prosessen til maten kommer på bordet) var til ingen nytte. Vi vil jo måtte spise mye mer for å få i oss nok næring.

Det eneste du trenger å gjøre er å kjøpe de samme grønnsakene som før, bare ikke koke dem! Og både du, kroppen og kua eller elgen eller hvem det måtte være, vil ha det enda bedre :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar