mandag 11. oktober 2010

Dehy-date me

Vi har alle våre duppeditter. En iPhone, en bass, en palm... Jeg vet da søren. Når jeg tenker duppeditt tenker jeg på en sak man er litt ekstra forsiktig med. Du lar ikke niesen din på 2 eller den fulleste fyren i lokalet leke med den nei! Kanskje til nød se på den, i visshet om at du kan legge den tilbae i trygghet etterpå. en duppeditt er noe som kanskje avslører nerdesidene våre litt, og ikke et vondt ord om nerde sider.

Jeg har selvsagt også en duppeditt. Den er på størrelse med en hybelkomfyr og durer og puster som om det bodde en ekstra persnon inne på det kjøkkenet. Den heter Excalibur og er en dehydrator. Den avslører så definitivt og uten sidestykke min nerdeside. At det er verre enn først anntatt om man skal si det på den måten.
Jeg digger den. Jeg har ønsket meg en sånn siden jeg først hørte at de fantes. Stadig så jeg de diggeste oppskriftene på en eller annen vill kake som jeg fikk så sykt lyst til å lage. Bare for å konstatere litt lenger ned på siden at man måtte ha en sånn obskur maskin som brukte halve natten på å lage bokhvetemel lissom. I første rekke ble det altfor mye. Dessuten kunne jeg ikke legitimere behovet. Jeg skjønte man kunne lage mye digg, men det kunne man da i en vanlig blender også. Dessuten var den dyr og sist men ikke minst sær.

Ikke et vondt ord om blenderen eller kjøkkenmaskinen. Typen jeg bruker er en foodprosessor med blender av merket bosh som kostet under 1400kr. Den gjør ærlig arbeid mer enn en gang om dagen for å si det sånn. Alle kaker som har kommet fra dette kjøkkenet (og det er ikke så få etterhvert) har blitt laget uten problemer med den.

Så hvorfor denne ekstravagansaen? No need to state the obvious, (men jeg gjør det likevel), jeg er så nerd at jeg er omtrent marinert i det.

Man trenger altså ikke en slik en for å lage superdigg, fancy (om man vil) rawfood. Men for folk som meg tar dette sakene til "a whole other level" som vi sier det her i huset. Første kvelden ble det wraps. Så knekkebrød. Til festen i helgen ble det bokhvetemel til kake, bløtlagte og tørkede nøtter (alt til kake). Og det var det jeg rakk. Det tar jo litt tid denne tørkingen.
Det jeg setter mest pris på har ikke så mye med helse å gjøre. Mest av alt er det variasjon i konsistens som gjør utslaget. Idag til middag spiste jeg en wrap med avocado, ruccola, revet gulerot med dressing.
Det var lykke.

Så nerding er ikke til å kimse av. Det er ofte når man går hakket over gjennomsnittet inn i ting at talentene kan utvikles. Enten det dreier seg om en teknofetisj  som alle rundt deg som ikke har peeeiling syns er gull verdt når du kan svare på spørsmål, en gitar eller en moped. Keep it up, ikke noe å være flau over! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar