søndag 3. oktober 2010

Nattmat

Det er en kjensgjerning at man etter en tur på byen, fuktig eller ikke, gjerne fyser på noe. Det er sin egen sjanger av fysing, for det er ikke på sjokolade,smågodt eller den sykt digge ostekaka på Deli De Luca. Det er på nattmat/fyllemat. Og hva er det? Vel, jeg tror selv mormoren min vet at det heller er kebab enn sushi. Det er visse kriterier som må imøtekommes, det må gjerne være varmt, fettete, gjerne som følge av mye ost, deigete av et eller annet slag og heller salt enn søtt. Jeg har tenkt litt på hva slags behov fyllematen skal dekke. Er man faktisk sulten? Håper man å få napp i køen? Er det ren skjær vane, eller er det kanskje kveldens egentlige høydepunkt? De samme Løkkatrynene er jo svært opptatt av på dagtid av å sjekke både GI indeks og fettinnhold, så dette er kanskje en av de få gangene det er allmet akseptert å spise det man egentlig har lyst på. (her kunne jeg skrevet e hel del om fett og at det ikke er rart man fyser på det men tar det en annen gang;)

Nå virker det kanskje som jeg skal komme med et langt avsnitt hvor jeg langer ut både om å spise på nattestid, at vi er noen sauer som lar oss lokke av pølseduft fra 7eleven som sikkert har en pølsevifte i vinduet. At vi e noen svake vanedyr. Og selvsagt noe om den generelle kvaliteten på denne nattmaten som er mildt sagt til å grine av. Men nei. Jeg skjønner godt at folk vil ha nattmat. Ikke bare tror jeg man trenger noe som alkoholen kan "bounce" mot i magen, man har vært våken mye lenger enn normalt, det har vært en lang dag, man har kanskje danset i flere timer, stått i kø, utholdt både den ene og den andre idiotiske samtalen, eller man prøver å trekke ut den gode samtalen over en uskyldig matbit. Dessuten tror jeg man trenger å lande litt, og da kan jeg se for meg at en feit kebab gjør nytten. Jeg er den første til å innrømme at det også er superkoslig.

Selv er jeg fan av nattmat på kjøkkenet heller enn på en klissete sjappe. Jeg er sterkt tilhenger av atmosfære, og plaststoler og lystoffrør er ikke min ide om det akkurat. For noen år tilbake var det beste jeg kunne få på den tiden av døgnet noen gode brødblingser med Bremykt, cheddarost, tomat og en kopp sterk te med melk . Mine gode venner på Eik hadde da stil og fant seg ikke i å spise hva som helst, nattmat eller ei. Dessuten var det gratis. Den desidert beste løsningen spør du meg. Dessuten kunne man sitte i ro o fred og evaluere kvelden, og det er jo det dette måltidet egentlig er til for eller hva? 
Selv om jeg har vært ganske så raw en liten periode nå og kjenner litt på "bivirkningene" av å være i den flowen, (som til nå har vært udelt positive,) var det altså her rawfood kom til kort for meg. Jeg var aldeles ikke en sånn irriterende, skinnhellig, overjordisk helsefrik som kvitret i vei om at "nå skal det bli deilig å gå hjem å lage seg en kopp nypete og en spirulinasmoothie med stevia". Det holdt rett og slett ikke. Jeg ville som alle andre ha noe fett, deigete og salt. Jeg endte opp med en tunamelt fra Subway. Der og da var det rett og slett superdigg. Det var så sykt lenge siden jeg hadde spist en sånn også, dessuten vekker den endel roadtrip minner fra en svunnen tid. Jeg fikk både stilt sulten, roet ned og vekket gode følelser og minner med andre ord. Vinn vinn igjen. Dagen etterpå derimot var magen like treg og vrang som Vestfoldbanen. Og det var jo synd, jeg hadde jo hatt det så koselig med den Suben også måtte det ende sånn.

Spørsmålet er altså om det i det hele tatt finnes noe rawfood eller noe deromkring som kan dekke dette behovet. Hardcore guruene i tjukkeste California ville sikkert replisert med at det er dum ide å spise på denne tiden, det er et sykologisk og ikke fysiologisk behov bla bla. Screw you. Det er snakk om å møtes litt på halvveien her.
Vi prøvde å komme med noen ideer om hva det kunne inneholde eller hva slags kvaliteter den måtte ha. Eneste ingrediens vi har kommet fram til er avocado. Så kunne man kanskje hatt et dehydrert brød eller knekkebrød eller liknende. En salt og fettete passe mushy smoothie er jo ikke noe problem, men det er ærlig talt ikke så langt fra det jeg spiser hver dag likevel. Man trenger en viss konsistensvariasjon her føler jeg. Typ noe å ha noe på. Jeg er åpen for utfordringen men treger "ideer og innspill" for å si det på fagspråket. Får dessuten en dehydrator snart, så da kommer jeg til å nørde beyond likevel ;) Er fullt klar over at de færreste har en sånn, men mye kan lages i en vanlig ovn på laveste temp med døren åpen. Så kom med det, hvordan ser det ideelle raw nattmåltidet ut?

(eventuelle skrivefeil eller kokko formuleringer skyldes at jeg ser minimalt på sjermen fordi jeg er skada i hue ;) Men klarte ikke å dy meg å måtte poste noe likevel. Håper fol tar tegninga)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar