tirsdag 14. september 2010

Bokvete!

Bokhvete er en hit. Den kan brukes til så mangt, er ganske billig, mild i smaken, lett å spire, lett fordøyelig og inneholder mange næringsstoffer. Ei heller er den et kornslag og inneholder ikke gluten, men en nøtt. Hel bokhvete fåes på blant annet Helios.
Man spirer den på følgende måte; ta for eksempel en neve å legg i bløt om morgenen. På kvelden, før man legger seg for eksempel, skyller man dem godt, sprer dem litt ut på en skål og tar gladpack over. La stå på kjøkkenbenken over natten. Neste morgen, skyll igjen og klar til bruk! Ingen fancy spirekasse nødvendig her. Det er kjempegodt å blande med frukt, gjerne pære, eventuelt sammen med litt kokosfett og litt søtt. Da får man en silkeaktig grøt. Den kan også brukes i kakedeig som jeg skrev om tidligere. Her om dagen blandet jeg den med kakao, karob, litt kokosfett, kokosmel og agave og litt krydder. Lot det stå i kjøleskapet i noen timer og fikk noe jeg syntes var ikke så langt fra sjokolademousse. Jeg elsker alt som har ganske "mushy" konsistens, altså ikke rennende suppete men heller ikke pudding. Noe midt i mellom. Bokhvete er en bra base for å oppnå nettop det uten å måtte bruke så mye tunge dyre greier, nøtter osv. Dessuten får man alle de positive egenskapene som spirer har. Jeg er på en stadig jakt en alt som er mushy, yogurt er en ny favoritt, men bokhveten er en stayer ;)

2 kommentarer:

  1. Kan du utforske og finne fram til magnesiumrik (comfort-) drikke som man ta på kvelden uten å bli gira før man skal sove? I trust u will make it mushy? :)

    SvarSlett