torsdag 9. september 2010

Suppe

Supper er jeg per dags dato ikke så erfaren med. Jeg husker jeg prøvde en gang for lenge siden, første gang jeg hørte om rawfood, og tenkte lissom man kunne pælme oppi alt man ellers ville hatt i en salat så ble det bra. Det ble det ikke.... Jeg klarte faktisk ikke å spise opp og det er ikke ofte.
Heldigvis har tidene forandret seg og jeg ha smakt gode rawsupper både her og der og sett at det er fult mulig.
Dagens suppe besto av 1/2 avocado, 2 tomater, litt limesaft, kokosmelk (her må man regulere etter hvor tykk og søt man vil ha suppa, hadde også oppi vann). Fersk koriander, littegrann salt, cayennepepper, spisscummin og kardemomme. Litt revet gulerot på toppen. I tillegg hadde jeg oppi litt Happy Delight. Det er en olje fra Aman Prana (helsekostbutikker) som er veldig, veldig god. Den er litt dyr, ja. Men til gjengjeld trenger man bare en teskje om dagen og da en man covered på fettsyrefronten etter hva jeg har forstått. I tillegg smaker den altså veldig godt. Ypperlig i suppe eller dressing.
Det man ofte ikke tenker på med rawfood i forhold til varm mat er at man kan bruke krydder ganske aktivt for å få en varmende følelse. En annen ting som kan hjelpe for å unngå kald mat er å ta grønnsakene og annet ut av kjøleskapet litt tid i forveien. Man kan også varme for eksempel suppe littegrann i en kjele hvis man rører mye, eller sette i vannbad. Tips fra boka "Un-coocing with Jameth & Kim". Litt hardcore på noen områder, men fortsatt mange gode tips.
Sat nam nam :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar