onsdag 8. september 2010

Digg, supersunn og ikke minst BILLIG frokost!!

Fermentering er den nye vinen! (haha) Jeg viser igjen til kurset med Flavio Passos, hvor jeg ble introdusert for fermentering og i tillegg var så heldig å få med en startkultur hjem. Fermentering er en prosess hvor de gode bakteriene får lov til å vokse og gro, som i en yogurtkultur. Dette trenger imidlertid ikke å begrense seg til melk. Det er så utrolig mange flere muligheter! Blant annet ost som jeg tror jeg har vært inne på tidligere. Den hadde en nøttebase, noe som ble sinnsykt godt og passet ypperlig til ost. Jeg fikk blod på tann såklart å satte igang å fermentere både det ene og det andre. Noen litt ymse resultater, men man må få lov til å prøve og feile.
Cluet med fermentering er først å ha en god starterkultur. Enten i form av en tabelett eller en kultur fra en tidligere prosess. Man tar så det aktuelle "produktet" som skal fermenteres, det være seg nøtter, frø som solsikke, sesam, gresskarkjerner osv. Legger det i bløt over natten for deretter å kjøre det i blenderen morgenen etter. Så har man oppi kulturen og setter det hele i en beholder. Den må ha litt luft så det kan være lurt å dekke det til med en klede med strikk rundt og ikke et tett lokk. Den kan fint stå på kjøkkenbenken. Prosessen tar ca ett døgn, kommer såklart litt an på mengden, men det går faktisk ganske fort selv om det er mye. Etter det kan man oppbevare den i kjøleskap, da går prosessen mye saktere, eller man kan la den stå litt til hvis man vil ha den mer sur. Det er ihvertfall slik vi har gjort det her i huset. I begynnelsen skal man ta det litt rolig og ikke spise så mye av det ifølge Flavio, for å bygge opp tarmen. Men det er innsatsen verdt. Ikke bare får man et mye bedre rustet immunforsvar, fordøylsen blir bedre, og man blir skikkelig våken. Mat blir ikke stort mer levende enn dette.


Vi kom fort fram til at havreyogurt er tingen. Den er billig, økologisk og ellers god i smak og konsistens. Jeg blander den gjerne med litt bær, til nå har det vært rips. Det blir en herrrlig rosafarge som er bra å starte dagen på :) På den øverst hadde jeg oppi karob i tillegg. Ellers har jeg oppi litt agave og litt kardemomme. Søtning og krydder er noe man finner ut av. Ellers hadde jeg på litt hakkede mandler og gojibær, men det kan selvsagt også være hva som helst. Å pynte maten er faktisk veldig stas!
Så hvis noen i området vil ha lit startkultur så er det bare å si fra! Det må være noe av det smarteste man kan gjøre tror jeg for å forberede kroppen på høst og basilusker.

1 kommentar: