søndag 12. september 2010

Gudinne/Vorspieldrikk!

Denne her er en smule eksklusiv, men verdt det spør du meg. Det begynte som en gudinnedrikk men har så videreutviklet seg til å bli blant annet vorspieldrikk, for meg hvertfall. Jeg drikker ikke alkohol pr dags dato, men er svært glad i å gå ut å danse og treffe folk. Som vi alle vet kan det ofte bli sent og da kan det være bra å ha noe å gå på. Men først, Gudinnedrikk....
Den kan lages kald eller litt varm, alt ettersom. Hvis jeg lager den kald bruker jeg helst kokosvann, varm bruker jeg en blanding av varmt vann og nøttemelk hvis jeg har eller bare kaldt vann.
Fo varm: kok opp litt vann. I en blender ha oppi ca 2 teskjer kokosfett, og eller ghee hvis du har. (ingen grunn til å spare på konfekten her, bare så det er sagt. Dessuten er ghee både sunt og godt) Hell på det varme vannet, nok til at kokosfettet smelter. Deretter følger; 1 ts bipollen (bra B vitaminkilde!!), 1 spiseskje rå kakao, 1-2 ts karob (ikke avgjørende, men godt er det), agavesirup etter smak, vanilje, (masse :), kardemomme. Hvis du vil ha den litt mer varmende er det godt med litt cayennepepper. Helt avgjørende for smaken er også himalayasalt. Jeg bruker faktisk endel, men det er kanskje bare min smak. Hvis ikke kan den søte smaken bli litt "flat" og det er fort gjort å ha oppi for mye. Det er noe med kontrasten tror jeg.
Skal du bare ha Gudinnedrikk stopper du her. Ha eventuelt oppi litt kokosmel for å få en litt tykkere konsistens, men ikke for mye, da blir den litt melete.
For vorspieldrikk, utholdenhetsdrikk om du vil, (jeg brukte denne en morgen jeg hadde sovet i ca et time og skulle på skolen), ha oppi 1-2 ts maca, hampprotein eller liknende og litt mer cayenne og andre oppkvikkende krydder.

Maca er den avgjørende faktoren her. Maca er desverre ulovlig i Norge, sannsynligvis fordi det er så effektivt at det kan erstatte et legemiddel. Litt om maca, siterer fra gojiking.co.uk og ellers det jeg har lært på kurs eller lest. Kommer hovedsakelig fra Bolivia og Peru. Maca inneholder viktige mineraler som selen, kalsium, magnesium og jern. (mer om mineraler i en senere post). Essensielle fettsyrer og aminosyrer, i tillegg til en rekke andre næringsstoffer jeg ikke vet de norske navnene på. Kombinasjonen av alt dette gjør at maca styrker immunforsvaret og øker hjernekapasiteten (mineraler spiller en avgjørende rolle her). Maca ble brukt av krigere og jegere (om de var inkaer eller noe der omkring husker jeg ike helt), for å prestere maks med tanke på utholdenhet og konsentrasjon. Den har en revitaliserende effekt på eldre. Den øker også opptaket av andre næringsstoffer, og har enhormonbalanserende effekt på kvinner. Den er i tillegg en afrodisiac (vet ikke riktig ord på norsk). Det er kortversjonen. Kunne gått enda mer inn på detaljer osv, det får bli en annen gang. Maca kan blant annet bestilles fra gojiking.co.uk, har gjort det selv og det gikk fint. Hvis noen lurer legg inn en kommentar ;)

2 kommentarer:

  1. Nam nam nam nam nam! Carob er helt avgjørende spør du meg. Dessuten er denne drikken helt perfekt som comfortfood. Yess, jeg er så glad du endelig skrev den ned! Gleder meg til å smake på neste kreative mesterverk.

    SvarSlett